Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013

Επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας

Η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου μας που αποτελείται από μαθητές της Β & Γ τάξης του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων & Περιβάλλοντος, πραγματοποίησε τριήμερη περιβαλλοντική επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Νάουσας στις 7,8 & 9/3/2013.

Το πρόγραμμα που παρακολούθησε η ομάδα μας λέγεται Νόστιμα Υγιεινά Προϊόντα από τη Μάνα Γη, στα πλαίσια της αειφορικής διαχείρισης της γεωργικής γης. 


Οι παιδαγωγικές αρχές του προγράμματος:

Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία  και ο προσανατολισμός  του περιβαλλοντικού προγράμματος προς την κατεύθυνση  μελέτης  ευαισθητοποίησης και ανάληψης δράσεων για τα περιβαλλοντικά ζητήματα διαχείρισης των υδάτινων πόρων και των ανθρώπινων έργων  με εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που στηρίζονται στην διεπιστημονική προσέγγιση του θέματος αποτελούν τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες δομείται το πρόγραμμα.  Δίνεται έμφαση στην ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών με συζήτηση έρευνα, κριτική και δημιουργική επεξεργασία των δεδομένων που συλλέγονται στο πεδίο. Κύριο μέλημα οι ίσες ευκαιρίες στην οικοδόμηση της γνώσης και στην ανάπτυξη

δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων που απαιτούνται για την προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για την αειφορία.
Η γνωριμία των μαθητών, βιωματικά με τρόπους  ανακύκλωσης οργανικών υπολειμμάτων, η επίσκεψη σε κτήματα βιοκαλλιεργητών, η σύγκριση γεωργικών πρακτικών αποτέλεσαν τους κύριους άξονες ανάπτυξης του προγράμματος.

Στόχοι του προγράμματος
Να γνωρίσουν οι μαθητές τις αειφορικές και μη πρακτικές σε γεωργία και κτηνοτροφία
Να υιοθετήσουν την τεχνική της κομποστοποίησης
Να γνωρίσουν τις καλλιέργειες της περιοχής της Νάουσας

Βασικές έννοιες
Κομποστοποίηση, Αποικοδόμηση, Βιολογική γεωργία, Αειφορικές πρακτικές, Ολοκληρωμένη καλλιέργεια.

ΠΟΡΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


1η Ημέρα

Κοινή συνάντηση στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του ΚΠΕ. Γνωριμία, εισαγωγική ενημέρωση για το θέμα (βίντεο, διαφάνειες), συζήτηση. Ανάλυση του 3ήμερου προγράμματος. Χωρισμός σε ομάδες εργασίας.

2η Ημέρα

Επίσκεψη στο πεδίο. Οι μαθητές/ μαθήτριες περπατούν στο μονοπάτι των γεωργικών πρακτικών (στην περιοχή Στράντζα, έξω από τη Νάουσα) και αναζητούν, επισημαίνουν, κατανοούν αειφορικές και μη πρακτικές. επισκέπτονται οινοποιείο της περιοχής, παίρνουν συνέντευξη από τον καλλιεργητή/ οινοποιό, παρατηρούν και καταγράφουν πρακτικές βιολογικής καλλιέργειας.
Το βράδυ προετοιμάζουν οι ίδιοι το φαγητό τους και συγκεκριμένα με τη βοήθεια του σεφ   ζυμώνουν φρέσκα ζυμαρικά, φτιάχνουν σαλάτα με τα υλικά που προτιμούν και παίζοντας δημιουργούν και φυσικά απολαμβάνουν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Τι πιο νόστιμο από ένα πιάτο με φρέσκα μακαρόνια, από αγνά βιολογικά προϊόντα, που φτιάχτηκε από τα χεράκια τους.

3η Ημέρα

Διαδραστικό παιχνίδι ρόλων, στο οποίο κλήθηκαν να προτείνουν επενδύσεις σε μια έκταση 1000 στρ. με γνώμονα τους τρεις πυλώνες της αειφορίας, το περιβάλλον, την οικονομία και φυσικά την κοινωνία. Πρωτότυπες ιδέες με χιούμορ αλλά και σοβαρότητα «έπεσαν» στο τραπέζι του δημοτικού συμβουλίου και η απόφαση του δημάρχου δεν ήταν εύκολη.

Η χαρά των παιδιών, το έντονο ενδιαφέρον τους αλλά και η ενεργός συμμετοχή τους αποδεικνύουν περίτρανα ότι οι στόχοι του προγράμματος, όχι απλά επιτεύχθηκαν, αλλά ανέβασαν και πολύ ψηλά τον πήχη για τα επόμενα προγράμματα που θα υλοποιήσουμε.