Με πρωτοβουλία της Μονάδας Τεχνικής και Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης του ΙΕΠ, που εγκρίθηκε από το Δ.Σ. του οργανισμού, πραγματοποιήθηκε
έρευνα αποτίμησης της πρώτης φάσης της καθολικής εφαρμογής του Μεταλυκειακού
έτους-τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ. Η έρευνα αυτή ξεκίνησε το Νοέμβριο
του 2017 και ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2018.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, ιδιαίτερη βαρύτητα έχει δοθεί
στη διεύρυνση του θεσμού της «Μαθητείας», η οποία έχει ήδη κινητοποιήσει τους
φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και έχει θετική απήχηση στις αιτήσεις
συμμετοχής των υποψηφίων σε όλους τους προσφερόμενους τύπους (ή
δομές).
Στη μέχρι τώρα εφαρμογή του θεσμού της πρώτης φάσης
εφαρμογής του «Μεταλυκειακού έτους-τάξης Μαθητείας», που ξεκίνησε και
ολοκληρώθηκε εντός του 2017, η αποτίμηση του θεσμού μας
έδωσε πολύτιμες αρχικές
ενδείξεις. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την μέχρι τώρα πορεία της δείχνουν
μία εν δυνάμει θετική εικόνα. Συγκεκριμένα, στο πεδίο των μαθητευομένων, η
προσαρμογή τους υπήρξε ομαλή και ικανοποιητική, ενώ οι ίδιοι/ίδιες υποστήριξαν
ικανοποιητικά το προσωπικό και την επιχείρηση. Επίσης επισημαίνεται η γνωστική
επάρκεια των μαθητευομένων, η οποία έχει μετρήσιμη βελτίωση, ενώ υψηλή ήταν η
αξιολόγηση ορισμένων δεξιοτήτων όπως, «ομαδικότητα» και «συνέπεια», καθώς και η
καλλιέργεια κουλτούρας «υπευθυνότητας» και «επαγγελματικής συνείδησης».
Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών χαρακτήρισαν ως «θετική» την
εμπειρία της απασχόλησής τους στο πλαίσιο της μαθητείας. Επισήμαναν ως τα πιο
σημαντικά στοιχεία του θεσμού τη διασύνδεση της θεωρίας με την πράξη, την
ενδυνάμωση των σχέσεων συνεργασίας του σχολείου με την ευρύτερη κοινότητα, την
οικοδόμηση σχέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας με τους εργασιακούς χώρους.
Στην πλειονότητά τους οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι
οι μαθητευόμενοι/-ες διαθέτουν τα απαραίτητα εφόδια για να διεκδικήσουν επάξια
μια θέση εργασίας στο αντικείμενο της ειδικότητας τους.
Οι επιχειρήσεις/ οργανισμοί αντιμετώπισαν το θεσμό της
μαθητείας με ευθύνη και σοβαρότητα, καθώς οι εκπρόσωποι που ορίστηκαν ως
υπεύθυνοι εκπαίδευσης αποτελούν υψηλόβαθμα στελέχη των επιχειρήσεων. Μετά την
ολοκλήρωση της διαδικασίας της μαθητείας, δημιουργήθηκαν ικανοποιητικές
προοπτικές πρόσληψης των μαθητευομένων από τις επιχειρήσεις, για τις οποίες
καθοριστικό στοιχείο αποτέλεσαν οι τίτλοι σπουδών και οι δεξιότητές τους.
Σημαντικά αξιοποιήσιμες είναι οι προτάσεις και παρατηρήσεις
που κατατέθηκαν από τους εργοδότες και αφορούν το σύνολο της μαθητείας. Οι
κυριότερες από αυτές συνοψίζονται στα ακόλουθα:
- αύξηση της χρονικής διάρκειας του προγράμματος, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερος βαθμός εξειδίκευσης με το αντικείμενο,
- ο εκπαιδευτικός οργανισμός να είναι σε άμεση επαφή και συνεργασία με την εκάστοτε επιχείρηση, ώστε να ενισχύονται οι μαθητευόμενοι/-ες με την θεωρητική εκμάθηση και εμβάθυνση των αντικειμένων που συναντούν στην πρακτική τους,
- δημιουργία ομάδων ενημέρωσης από εκπαιδευτικούς που θα εκπροσωπούν όλες τις ειδικότητες και οι οποίοι θα ενημερώνουν με προσωπική παρουσία τους φορείς,
- αύξηση της αποτελεσματικότητας των γραφείων διασύνδεσης των κατά τόπους περιοχών της περιφερειακής εκπαίδευσης για την πιο επακριβή ενημέρωση των φορέων.
Οι ευκαιρίες που παρουσιάστηκαν μέσα από αυτή τη διαδικασία,
αλλά και οι αδυναμίες οι οποίες καταγράφηκαν, θα αποτελέσουν την αφόρμηση για
περαιτέρω βελτίωση του θεσμού.
Στον παρακάτω σύνδεσμο διαβάστε την έκθεση αποτίμησης του
ΙΕΠ: